GİB onayını alan POS A.Ş, 120 milyon dolarlık bilgisayar bağlantılı yazarkasa dönüşüm pazarına Toshiba marka cihazlarıyla iddialı bir başlangıç yaptı. POS A.Ş. Genel Müdürü Feridun Yuğaç, “Hedefimiz piyasadaki 45 bin cihazımızı yeni nesil ÖKC’ye dönüştürüp, aynı zamanda yeni fırsatlara bakıp, pazar payımızı artırmak” diyor…Türkiye’nin ödeme kaydedici cihaz (ÖKC) değişim ve dönüşümü yarım milyar doların üzerinde yeni bir pazar oluşturdu. Başta yerli ve yabancı ÖKC üreticileri olmak üzere birçok kesimin iştahını kabartan bu pazarın yazarkasa POS ayağıyla ilgili gelişmelere PSM’de sıkça yer veriyoruz. 2013 yılında başlayan ve mobil (seyyar) olarak kullanılan EFT POS cihazlarının yeni nesil yazarkasa POS’larla dönüşümünü öngören süreç önemli ölçüde tamamlandı. Masaüstü kullanılan klasik yazarkasalarm değişimi içinse cirolarına göre işletmelere, kademeli olarak 2016 sonuna kadar süre tanındı. Ağırlıklı olarak hazır giyim mağazaları, marketler, yeme-içme mekanları, sinema salonları gibi yerlerde kullanılan bilgisayar bağlantılı yazarkasalar içinse ciroya bağlı olmaksızın 1 yıllık ek süre verildi. Bilgisayar bağlantılı yazarkasa pazarında dört büyük markanın cihazları rekabet ediyor. Bunlar Inter, NCR, Toshiba (POS A.Ş.) ve Vincor Nixdorf. Şu sıralar bu firmalar, harıl harıl piyasadaki bilgisayar bağlantılı yazarkasaların yeni nesil ödeme kaydedici cihazlara çevirmek için çalışıyor. POS A.Ş. Genel Müdürü Feridun Yuğaç ile de bu yoğun dönemde bir araya gelip şirketinin yeni döneme ilişkin hedeflerini ve pazarın durumunu konuştuk…Feridun Yuğaç, Türkiye çapında yaklaşık 1.6 milyon adet POS ve yazarkasanın yeni nesil ödeme kaydedici cihaza dönüşmesi gerektiğini belirterek başlıyor söze. Bu dönüşümün 550-600 milyon dolarlık yeni bir pazar yarattığına dikkat çeken Yuğaç, POS A.Ş. ve rakiplerini ilgilendiren 120 bin adetlik bilgisayar bağlantılı yazarkasa pazarının, cihaz başına ortalama 1.200 dolarlık dönüşüm maliyetiyle yaklaşık 120 milyon dolara işaret ettiğini vurguluyor. Yuğaç, şu anda piyasada yaklaşık 45 bin adet Toshiba markalı bilgisayar bağlantılı yazarkasa kullanıldığını söylüyor. POS A.Ş, geçen yılın ekim ayında TÜBÎTAK ve Gelir idaresi Başkanlığından (GİB) onay alır almaz müşterileri için yazarkasa dönüşümüne başlamış. Feridun Yuğaç, “Özdilek, D&R, gibi markaların zincir mağazalarındaki dönüşümü şimdiden yaptık” diyor. 3 bin 900 müşteri, 11 bin lokasyonda kullanıyor Toshiba marka bilgisayar bağlantılı yazarkasalar, POS A.Ş’nin 3 bin 900 müşterisinin 11 bine yakın lokasyonunda kullanılıyor. Yuğaç, 3 bin 900 müşterinin 120’sine doğrudan kendilerinin ürün ve hizmet sunduğunu anlatıyor. Bunlar arasında market, hazır giyim, restoran, sinema salonu gibi alanlarda zincir mağazaları bulunan büyük işletmeler göze çarpıyor. Şirket, diğer müşterilerine ise biri KKTC’de olmak üzere 10 çözüm ortağıyla ulaşıyor. POS A.Ş’nin çözüm ortakları, donanını ve yazılımı kurulu olarak müşterilere ulaştırıyor. Yuğaç, sadece yeme-içme sektörüne yönelik kendi yazılımı bulunan bir çözüm ortağına sadece donanım verdiklerim anlatıyor. POS A.Ş. satış sonrası teknik destek, bakım onarım konusunda da güçlü bir ağa sahip. Feridun Yuğaç, 35 ildeki 44 lokasyonda 250 teknik servis görevlisiyle hizmet verdiklerini anlatıyor. Yuğaç, “Tüm Türkiye’ye kapsayacak bir teknik servis, bakım onarım, destek ağına sahibiz” diyor. “Cihaz başına dönüşüm maliyeti yüksek değil” Peki işletme sahipleri, mükellefler için bilgisayar bağlantılı yazarkasaların değişim ve dönüşümü ne kadara mal oluyor? Feridun Yuğaç, mevcut bir cihazın yeni nesil ödeme kaydedici cihaza dönüşüm maliyetinin ortalama 1.200 dolar olduğunu anlatıyor. Tabii cihazı dönüştürmekle iş bitmiyor. Yuğaç, “Bu cihazların mali hafıza ömrü 10 yıl. Bu süre boyunca yedek parça bulundurmanız gerekiyor” diyor. Bu açıdan bakınca dönüşüm maliyetinin yüksek bir rakam olmadığım düşünen Yuğaç, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Cihazlarımız kapasite, kafa ömrü, işlevsellik gibi konularda küçük cihazlarla mukayese edilemez avantajlara sahip. Örneğin, Özdilek’te 1994 yılında kurduğumuz cihazlar bile hala tıkır tıkır çalışıyor. Bu işte ürünün yanı sıra hizmet kalitesi, destek de çok önemli.” Toshiba marka yeni nesil ödeme kaydedici cihazlar, gelecekte oluşabilecek ihtiyaçlar göz önünde bulundurularak; temassız, mobil ödemeler gibi yeni teknolojilere uygun özelliklerle donatılmış olarak müşteriye sunuluyor. POS A.Ş, 1993 yılında IBM bünyesinde kuruldu. Öncesinde 14 yıl kadar IBM’in finans bölümünde yöneticilik yapan Feridun Yuğaç, kuruluşundan itibaren POS A.Ş’de Genel Müdür olarak görev yapıyor. 2012 yılı POS A.Ş. için önemli bir dönüm noktası oldu. 0 tarihte şirket, Toshiba tarafından satın alındı. IBM, bu satışla marka ve çalışanların yanı sıra Amerika’daki Ar-Ge merkezi ve Macaristan’daki üretim fabrikasını da Toshiba’ya devretti. Yuğaç, yeni nesil ödeme kaydedici cihaz projesinde doğru ürün geliştirilmesi için Amerikan, Arjantinli ve Türk mühendisler tarafından çalışmalar yapıldığını anlatıyor. Yazılımlarsa POS A.Ş. bünyesindeki Türk yazılım geliştiriciler (developer) tarafından Türkiye’de geliştiriliyor. POS A.Ş. şu sıralar bir yandan da kendi güvenli veri merkezini (TSM) kuruyor. Feridun Yuğaç, yeni nesil ödeme kaydedici cihaz çözümünün en önemli bileşenlerinden bir olan TSM’e de çok önem verdiklerini ve bu yatırımın yedek merkezle birlikte 5-6 milyon dolar civarında maliyet oluşturacağını öngörüyor. Yuğaç, bu konuda IBM’le çalıştıklarını; IBM’in İstanbul ve İzmir’deki merkezlerinde konumlandırılan TSM’in tüm donanımlarının POS A.Ş’ye ait olacağını belirtiyor.